📦ALTID FRI FRAGT - 📞KUNDESERVICE: 70707749 INFO@ZIITO.DK - 🔗 10 ÅRS GARANTI

8 BEDSTE RÅD TIL PLANLÆGNING AF MESSER (2018)

27 August, 2018

8 BEDSTE RÅD TIL PLANLÆGNING AF MESSER (2018)

8 BEDSTE RÅD TIL PLANLÆGNING AF MESSER (2018)

Du er nok enig med mig i, at messer kan være uoverskuelige at finde rundt på og man let giver op når man forsøger at finde noget bestemt.

Man kan derfor spørge sig selv hvorfor så mange messestande har et layout der er så svære forstå og ikke fanger ens blik med det samme.

Jeg har arbejdet mange år med messestande både for andre brands og mit eget brand med en stigende rate af kontakter og salg. Det skyldes ikke større bannere eller gratis drikkevarer på standen, men en fokuseret plan.

Jeg vil her give dig en udvidet guide til hvad du bør overveje at gøre før, under og efter et messearrangement.

Planlægning af din messe
Du har tilmeldt dig et messe og vil deltage om nogle måneder fra nu. Tid til at slappe af? Nej, du bliver nødt til at begynde at planlægge, hvordan din messe skal se ud, hvem og hvor mange du vil tale med, og hvordan du vil komme til at tale med dem.

Her er nogle guides til hvad man skal gøre før showet.

1. Velkommen til min Stand!

Første indtryk har en stor indflydelse på hvordan den fremtidige relation mellem dig og din klient vil være. Sørg for at din stand og dit team repræsenterer dit brand og den måde, du kommunikerer med dine kunder på.

Din stand skal kunne fortælle historien af ​​sig selv, så sørg for at dine koncepter og produkter sender klare signaler uden støj. Dette gør det lettere for dine fremtidige kunder at forstå hvad du laver. Og det gør det lettere for dine salgsfolk at kommunikere.

2. Sociale medier

Jeg vil ikke skrive om dette - DU BURDE VIDE DET! hvis du ikke gør, så find nogle i dit netværk, der kan hjælpe dig med at komme i gang så hurtigt som muligt. Sørg for, at alle ved, hvad dit brand har gang i, hvor man kan finde din stand på messen og del al din viden om dit business område, som skal være mere end dine konkurrenters!

 

3. HUSK showet starter, når dørene åbnes.

Der vil være folk fra din branche omkring dig lige fra start, så sørg for at netværke og få fat på kunder så snart du kommer til messen. Måske kan du endda få nogle af de første besøgende, mens du sætter op, så sørg for at have personale nok til at hjælpe, så du kan give dig tid til kunderne. Du kan også invitere dine første kunder til at komme på opsætningsdagen, hvilket giver dig en ekstra dag at laver kontakter eller salg.


4. Sæt dine mål.

Hvad vil du have ud af messen? Er nogle specifikke folk du er interesseret i eller er det at få fat i så mange som muligt? Ved at sætte mål kan du lave nogle retningslinjer for hvordan du skal sælge dit brand på messen. Skal du uddele mange visitkort og tale med alle eller skal du fokusere på længere samtaler om dit brand. Overvej hvem og hvor mange du skal have fat i, så du ved når det går den rigtige vej

I løbet af showet
Jeg mødte en ejer af et brand, der klagede over trafikken på hans stand, hvor 10 sælgere stod og ventede på klienterne kom forbi, men fordi deres placering var lidt afsides kom der ikke så mange. Dette var for mig en klar indikation af, at de ikke havde sat klare mål før messen, så de en retning til at guide dem under messen når tingene måske ikke udspillede sig som først antaget.
 
I dette afsnit vil jeg forklare hvad man skal overveje under messen.

5. Dit team

Nu har du overvejet, hvem du vil komme i kontakt med. Hvem er de mennesker på dit hold, der kan få det til at ske?

Hvis du går efter en store og vigtige kunder, så er det sandsynligvis dig som administrerende direktør, der skal være tilstede. Måske skal du ikke skabe den første kontakt med kunden, men du skal være klar til at overtage samtalen indenfor kort tid.

Hvis du går efter at få skabt mange kontakter og forsøger at komme i mange samtaler, så skal du sikre dig, at de leads du får er brugbare. Her er det vigtigt at få sorteret de folk fra, som generelt ikke er interesseret i dit brand eller der har behov, der ikke svarer til dit produkt.

Det er nemt at samle mange visitkort eller få folk til at kigge, men kun en dygtig sælger eller et teammedlem kan vælge, hvem der har oprindelig interesse i dit brand og hvem der ikke har.

Det er nødvendigt at vælge personer, der er en del af dit brand og som ved alt om det, hvis du har denne person på dit team, skal du er du på rette spor!

6. Aktivitet på din stand

Hvis du skal vælge imellem to restauranter i en ny by du lige er ankommet til, vil du så vælge den uden nogen kunder eller den med en masse kunder?

Yes aktivitet skaber tiltro. En masse aktivitet på din stand vil skabe tillid dit brand!

Derfor bør du altid forsøge at få dine samtaler til at fortsætte på din stand, fordi forbipasserende vil bemærke dig, dine klienter og din stand!

Hvis du har mere end en sælger med på messen, kan en af jer forsøge at få folk til  at komme til standen. Den anden kan så tage imod folk på standen. Dette er specielt en god strategi, hvis i står lidt afsides på messen.

Den bedste løsning til messer er at have flere strategier, som man kan skifte mellem afhængigt af tidspunktet på dagen og mængden af ​​besøgende på messen.

7. Skriv lidt om dine nye kontakter

Sørg for at lave nogle noter fra hver af dine nye kontakter, så du kan komme tilbage til den samtale, du havde med dem. Det er vigtigt at huske hvad deres behov er og  hvad de ønskede fra dit brand, ja og så deres detaljer selvfølgelig.

Efter showet
Du har pakket din stand ned og er nu tilbage på kontoret. Det er her det virkelige arbejde begynder, for nu skal du holde på dine kontakter.

8. Aktiviteter efter messen

Nu bliver dine notere brugbare, fordi du skal til at fortsætte dine samtaler fra messen. Dine kontakter har mindre travlt end da du snakkede med dem på messen, så nu er din chance for at komme tæt på dem eller sælge til dem. Sørg for at kontakte dem lige efter messen, så de let kan huske den samtale i havde.

Led samtalen hen på det der interesserede dem, så din samtale bliver til et salg eller et skridt i hvert fald et stort skridt imod et salg.

Hvis det er et stor kunde og evt. et stort salg, så sørg for at føje ny værdi til hver samtale der finder sted. Dette kan være at give dem dem et nyt unikt indblik i dit brand eller forklare dem hvordan dit brand kan løse en given opgave over tid.

KONKLUSION
Messer er en stor mulighed for dit brand for at skabe værdifulde kunder. Det er vigtigt at nøje planlægge messen, da det ville forøge dine resultater markant. Sammensæt et godt team, find ud af hvad du vil opnå og vær fleksibel på messen, så skal du nok nå dine mål.